tisdag 19 februari 2013

INTERVJU MED PHINE.DEVOTE.SE

Hur är en typisk engelsman? Jämfört med en svensk?

En typisk engelskman är nog inte så olik en svensk man egentligen om man tänker sig en medelålders.. det är oftast öl och fotboll som gäller hehe. En skillnad är kanske att många fler går till puben och dricker öl/ träffar vänner. Här i Sverige är det nog vanligare att gifta män är hemma och umgås med familjen i stället. En annan skillnad är att killarna betalar allt för tjejerna i London, här i Sverige delar man oftast på notan.

Har du något "stammisställe" i London? (Kan vara allt från kafé till park)

Jag festade ju väldigt mycket under min tid i London så jag var stamkund på många nattklubbar, kände personalen som jobbade där, bartenders, promoters óch ibland till och med nattklubbsägaren. Nattklubbar jag var på ofta var t.ex. Project, Movida, Jalouse, och DSTRKT.

Är det lätt att lära känna folk i London?

Absolut! Folk i England är inte ens hälften så reserverade och privata som människor i Sverige så det är inga problem alls att lära känna folk där, de flesta är väldigt sociala och utåtriktade!

Vad är det bästa med London, enligt dig?

Det måste vara hela atmosfären, det händer alltid grejer i London - det är verkligen en stad som aldrig sover och det finns verkligen nått för alla. Man kan gå ut och hitta på saker måndag-söndag, alla tider, alla dagar och alla människor är så himla trevliga och öppna. Nattlivet är underbart, så glamouröst och shoppingen är verkligen amazing, alla turistattraktioner och härliga parker och fik och restauranger. Det är härligt att bara strosa runt på gatorna i London med alla fina gamla byggnader runt omkring och svarta spetsiga staket.. Sen att staden är så himla stor, man upptäcker ju alltid nya platser. Ni som inte har varit i London har kanske lite svårt att förstå exakt hur stort det är men det bor alltså 9 miljoner människor i London vilket är lika många människor som det bor i HELA Sverige. Tänk att hela Sverige som land bara skulle vara en enda stor stad.. då fattar ni vilket space man har, hur många nya platser man ständigt hittar och nya människor man hela tiden träffar!

Finns det något du tycker mindre om?

Nja, det finns väl egentligen inget direkt dåligt med London, det är väl i så fall det vanliga att det är mycket droger och jävligt ytligt vilket man kan tröttna på periodvis, men det är ju droger och ytligheter i t.ex. Stockholm med runt stureplan osv, det är ju lite så det funkar i storstäder oftast! En dålig grej är dock att man inte kan lite på någon i London. Det är lätt att komma dit och vara grön, tro gott om alla och så blir man bara totalblåst i stället, så lita inte på någon!

Vilka klubbar och barer är bäst?

Bästa klubbarna enligt mig är Cirque du soir och Project. Barer som jag gillar är Aqua (det är underbart att sitta där på takterrassen på sommaren med en mojito och blicka ut över Regent street och Oxford circus som man har utsikt över) B-soho är en väldigt trevlig restaurang/pub som har underbart god italiensk mat och goda drinkar. W hotel och Sketch är bra med!

Vart shoppar du mest?

Westfield shoppingcenter är kanon, dom har alla butiker under ett tak!

Favoritrestaurang/café?

T.ex. Aqua, B-soho, Angus steakhouse, All bar one och vill man fika kan man ju alltid gå till Ladurée som ju har magiska maccarons eller Pret a manger som är ett fräscht och enkelt ställe, jag älskar lemon/cheesecake från Pret!

Ett område i London du helst undviker?

Det finns många! Några exempel är Camden, Elephant and castle och Mile end.

Är det lätt att som turist få jobb i London?

Svårt att svara på, jag vet många som åkt till London och sökt jobb och sen fått åka hem på grund av att dom inte fått nått. Själv fick jag jobb väldigt snabbt så det handlar kanske lite om tur sen måste man ju såklart vara väl förberedd och taggad precis som när man är på en arbetsintervju här i Sverige. Det är tuff konkurrans, många tjejer söker och oftast när man har en intervju är det kanske 20 andra personer som har intervju samtidigt, då gäller det verkligen att sticka ut från mängden och bevisa att just du vill det här lite extra mycket! Men ja, jag skulle ändå säga att det är lätt faktiskt! Jag delade bara ut sammanlagt fem cv:n och fick intervju direkt, ett par dagar senare fick jag ett samtal där dom erbjöd mig tjänsten på New look på Oxford street.. det är däremot inte så roligt att jobba i butik i London, det är dålig lön, slaviska arbetstider och man blir behandlad som crap av managers och man får oftast inget ob- tillägg eller extra betalt om du t.ex. jobbar julafton, nyår, sena kvällar osv. Frågar ni mig så är det betydligt bättre att jobba i Sverige. Jag uppskattar i alla fall den svenska arbetsmarknaden betydligt mer nu efter att ha jobbat utomlands och har något att jämföra med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar