tisdag 6 november 2012

SPRÅKRESA TILL LONDON

Sommaren 2011 var jag, Madeleine, på språkresa till London i tre veckor. Jag tänkte i detta inlägg berätta lite generellt om hur det är att åka på språkresa till just London samt ge lite tips på vad man bör tänka på innan man drar iväg på resan till Europas största stad!

Innan man åker på en språkresa bör man vara säker på att organisationen man reser med är seriös. Vad menar jag med en seriös organisation då? Jo, reseledarna ska vara kompetenta inom språk och resor, alltså vara världsvana och kunna föra en god planering på vad du och din grupp ska göra under era veckor i London. Det är även viktigt att du känner dig trygg med din grupp och ifall du får problem någon gång under språkresan ska du ha en ledare att kunna prata med. 
Det kan vara svårt att veta vilken organisation som är bäst, därför rekommenderar jag att googla på alla organisationer du överväger och göra en research. Vilka har fått bäst omdömen och vad får du för uppfattning av de som arbetar på organisationen via exempelvis mail/telefonsamtal/möten? Det ska alltid framgå på organisationens hemsida hur ledarna du åker med arbetar och vad dom har för skyldigheter gentemot dig.

London Bridge var en av aktiviteterna med gruppen




De största organisationerna inom språkresor är EF, STS, Avista och Blueberry. Googla dem, gå in på deras hemsidor och läs på om dem!
Jag följde min magkänsla och åkte med EF och jag tyckte det var en bra och seriös organisation. Något negativt var dock att ledarna hade planerat till punkt och pricka vad man skulle göra på dagarna och därmed kände jag mig lite begränsad. Jag kanske kände så eftersom jag var äldre än de flesta och tyckte att jag kunde få röra mig mer fritt i London, däremot vet jag att de lite yngre tyckte det var jättebra att ledarna var med och bestämde hela tiden eftersom de inte kände sig ensamma någon gång.
Det man får räkna med när man åker på språkresa är att det inte är någon chillresa där du får göra vad du vill, som att shoppa, äta, festa och så vidare utan du ska ju även gå i skolan samt följa med på alla aktiviteter som gruppen gör. Jag gick i skolan på University of London som ligger mitt i centrala London, det var väldigt givande för mina engelskakunskaper då vi pluggade engelska varje dag. Det var mycket diskussioner och prat vilket jag tyckte var jättepositivt, för det är ju prata man främst vill kunna. I slutet av mina tre veckor fick jag göra ett slags Cambridge Certificate som man blir betygsatt på. Det är som ett kvitto på att dem tre veckorna i London faktiskt lönar sig språkmässigt! Detta är för övrigt naturligtvis superbra att ha på sitt CV.

Pluggar för fullt inför Cambridge Certificate

 Kostnaderna då? Självklart spelar priset en stor roll när man väljer språkresa. De fyra organisationerna ovan har inte så stora prisskillnader men en språkresa på tre veckor till London ligger mellan 10000-15000 beroende på vilken kurs du väljer samt hur du vill bo. Därefter tillkommer även fickpengar.
Det finns olika boendealternativ för dig som vill åka på språkresa. Antigen kan du bo på campus med andra resande eller hos brittisk värdfamilj. Jag valde att bo hos en värdfamilj. Det var självklart lite nervöst eftersom jag inte visste vilken familj jag skulle hamna hos eller om vi skulle komma bra överens. Men alla organisationer har krav på sina familjer och de måste varje år genomgå olika tester för att få vara värdfamiljer. Något som är positivt är att du ofta får bo med någon annan som åker på språkresa som hamnat hos samma familj som dig, denna människa kan vara från vilket land som helst och ni kan lära er mycket av varandra.

Jag hamnade i alla fall hos en jättegullig äldre gubbe som var typisk brittisk, han var jättetrevlig och hjälpsam. Dessutom lagade han god mat vilket var ett stort plus då du faktiskt är berättigad till att äta frukost och middag hemma hos värdfamiljen. Allt annat får du däremot betala för så som shopping, fikor samt sevärdheter med mera. 
Jag rekommenderar verkligen att bo hos en värdfamilj då du får uppleva hur det är att bo som en riktigt engelsman och man får en annan kulturell syn. Om man kommer bra överens med familjen så kan man räkna med att få vänner för livet! Jag har nämligen fortfarande kontakt med lilla gubben jag bodde hos.
Jag, Alan och den italienska tjejen som också bodde hos honom


Huset jag bodde i, typiskt engelskt med engelska rosor i trädgården


Även Olivia har bott hos en engelsk familj när hon besökt London. Hon var inte på språkresa men hon hade genom kontakter fixat ett gratis boende utanför London. De var väldigt gästvänliga och bjöd även på mat när hon var hemma.

Att bo i en engelsk familj är verkligen något vi rekommenderar då man får uppleva "riktiga England" och får massor av nya roliga erfarenheter och upplevelser!

2 kommentarer:

  1. Det här är verkligen en bra nyhet och jag rekommenderar alla som behöver riktigt lån att ansöka via dessa e-postmeddelanden (christywalton355@gmail.com) eller whatsapp: +12522852093, jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvaraRadera

  2. RELIABLE BUSINESS/HOME/COMPANY/PROJECT/PERSONAL LOAN? AFFORDABLE LOAN IS HERE FOR YOU TODAY Email profdorothyinvestments@gmail.com

    We are financial consultants providing reliable loans to individuals and funding for business, home and projects start up. Are you tired of seeking loans or are you in any financial mess. Do you have a low credit score, and you will find it difficult to get loans from banks and other financial institutions? then worry no more for we are the solution to your financial misfortune. we offer all types of loan ranging from $5,000.00 to $200,000,000.00USD with a low interest rate of 2% and loan duration of 1 to 33 years to pay back the loan secure and unsecured. Are you losing sleep at nights worrying how to get a Legit Loan Lender? Contact us via Email profdorothyinvestments@gmail.com

    * Personal loans * Business loans
    * Home loans * Farm Loans
    * Education loans * Debt consolidation loans
    * Truck Loans * Car Loans
    * Hotels Loans * Refinancing Loans
    * Venture capital and many more.

    We are certified, reliable, financially powerful, fast and dynamic, with no credit check and offers a 100% guarantee loans and finances

    Best Regards
    Mrs. Dorothy Pilkenton Jean
    Financial Advisor on Bank Instruments,
    Private Banking and Client Services
    Email Address: profdorothyinvestments@gmail.com
    Operation: We provide Financial Service Such As Bank Instrument
    From AA Rate Banks, Cash Loan,BG,SBLC,BOND,PPP,MTN,TRADING,FUNDING MONETIZING etc.

    SvaraRadera